سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 982409 | بازدیدهای امروز: 11| بازدیدهای دیروز: 54
درباره خودم

جواب سوالات
سجاد
لطفا سوال خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت مطرح کنید..و در این جا پاسخ سوال خود را ببینید: آدرس وبلاک راه فضیلت: http://tavasool.parsiblog.com/
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات
لینک های دوستان
اشتراک
 

 

سوال: شوهرم اهل نماز نیست. گاهی هم مشروب میخوره البته کم....خیلی برای تغییر دادنش تلاش کردم ولی بی نتیجه بوده. هر راهی رو امتحان کردم واسه مشروب خوردنش از زبان خوش گرفته تا قهر و دعوا و کم محلی ولی هیچ جوابی نگرفته‌ام. خیلی دوست دارم نماز بخواند فکر می‌کنم شاید نماز خوندن باعث بشود مشروب رو هم کنار بذارد ولی متاسفانه در اون مورد هم نتوانستم تاثیر مثبتی بگذارم. با مهربانی، مستقیم، غیر مستقیم، گفته‌ام اما فایده‌ای نداشته است. الان هم دیگه مدتی هست که در این مورد حرفی نزدم. خودم نمازم را می‌خوانم و البته سعی می‌کنم جلوی همسرم بخوانم بلکه رویش تاثیر بگذارد ولی متاسفانه تا الان هیچ تاثیری نداشته. ایشون حتی روزه هم می‌گیرد ولی بدون نماز. چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دید؟
سلام علیکم ...
از این که سوال خود را با گروه اخلاق و تربیت معراج در میان گذاشتید از شما کمال تشکر و قدر دانی را دارم امیدوارم که خداوند به شما و به ما توفیق عبادت و بندگی عنایت بفرماید.
همان گونه که می‌دانید امر به معروف و نهى از منکر مراتبى دارد که عبارتند از: امر به معروف با زبان و دل، نصیحت کردن، اعراض و بى اعتنایى، ترک مراوده.
اگر تأثیر نکرد جایز است با کلمات تند و خشن که خالى از گناه باشد یا با توسّل به زور جلو فرد گنهکار را بگیرید، یا وسایل گناه را از دسترس او خارج سازید. که شما ظاهرا همه این را ه ها را رفته اید و قطعا نزد خداوند متعال داری اجر و مزد بالایی هستید همان گونه که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
مردان و زنان با ایمان ولىّ (ویار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف و نهى از منکر مى‌‏کنند؛ نماز را بر پا مى‏‌دارند؛ و زکات را مى‏‌پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت مى‏‌کنند؛ بزودى خدا آنان را مورد رحمت خویش قرار مى‌‏دهد، خداوند توانا و حکیم است! «1»
و این را بدانید که وظیفه ما امر به معروف و نهی از منکر است، و فرقی نمی‌کند کسی که منکر انجام می‌دهد از نزدیکان باشد یا سایر مردم، چه حرف ما را قبول کنند و عمل خلافشان را ترک کنند و یا به دل سوزی‌های ما توجه‌ای نکنند ولی به هر حال وظیفه یک مومن امر به معروف و نهی از منکر است همان گونه که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
آن‌ها را امر به معروف و نهى از منکر کن، اگر از تو پذیرا شوند، آن‌ها را از آتش دوزخ حفظ کرده‌‏اى و اگر نپذیرند، وظیفه خود را انجام داده‌‏اى!».
هر چند شما راه های زیادی را امتحان کرده اید اما من هم چند راه بیان می کنم
1: بیان فایده نماز و خطرات بی نمازی: نماز فریضه ای است که هیچ کدام از اعمال انسان به اندازه آن اهمیت نداره و انسان هر کار خیری که انجام بدهد در صورتی قبول می‌شود که نمازش مورد قبول واقع بشود همان گونه که در روایتی از رسول اکرم نقل شده است که می‌فرماید:
نماز ستون دین است هر گاه نماز انسان نزد خداوند پذیرفته شود اعمال دیگرش نیز پذیرفته می شود و اگر نمازش پذیرفته نشود اعمال دیگرش هم پذیرفته نمی‌شود.«3»
اگر انسان اهل نماز نباشد باید از ناراحتی دق کند چرا که بهشت برین که بهترین نعمت‌های الهی در آن است در صورتی به انسان داده می‌شود که اهل نماز باشد و در مقابل کسانی که اهل نماز نیستند قطعا در جهنم و عذاب الهی گرفتار خواهند شد همان گونه که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
اصحاب یمین که نامه اعمالشان را به نشانه ایمان و تقوایشان به دست راستشان مى‏‌دهند آنها در باغ‌هاى بهشتند، و سؤال مى‏‌کنند از مجرمان،چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟مى‏‌گویند: ما از نمازگزاران نبودیم«4»
شخصی که اهل نماز نیست هر چه تلاش می کند از زندگی لذت نمی‌برد همان گونه که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
و هر کس از یاد من روى گردان شود، زندگى سخت و تنگى خواهد داشت و روز قیامت، او را نابینا محشور مى‏‌کنیم«5»
شراب نیز یکی از نوشیدنی های خطرناک است که خداوند انسان ها را از خوردن آن ها نهی کرده و فرموده است:
اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، شراب و قمار و بتها و گروبندى با تیرها پلیدى و کار شیطان است، از آن اجتناب کنید تا رستگار شوید«6»
خطر شراب و قمار به قدرى زیاد است که در ردیف بت پرستى قرار گرفته، به همین دلیل در روایتى از پیامبر صلی الله علیه و آله مى‏‌خوانیم
شرابخوار همانند بت پرست است. «7»
 اثر الکل در عمر انسان؛ یکی از دانشمندان مشهور غرب اظهار می‌دارد که هرگاه از جوانان 21 ساله تا 23 ساله معتاد به مشروبات الکلی، 51 نفر بمیرند، در مقابل از جوان های غیر معتاد، 10 نفر هم تلف نمی‌شوند.
دانشمند مشهور دیگری ثابت کرده است که جوان های 20 ساله، که انتظار می‌روند پنجاه سال عمر کنند در اثر نوشیدن الکل، بیشتر از 35 سال عمر نمی‌کنند.
2. اثر الکل در نسل بشر؛ دانشمندان به تجربه ثابت کرده‌اند، کسی که در حین انقاد نطفه مست است، 35 درصد از عوارض الکلیسم حاد را به فرزند خود منتقل می‌کند و اگر زن و مرد هر دو مست باشند، صد در صد عوارض حاد در بچه ظاهر می‌شود، براساس آماری که در این زمینه وجود دارد، کودکانی که زودتر از وقت طبیعی به دنیا آمده‌اند، از پدران و مادران الکلی 45 درصد و از مادران الکلی 31 درصد و از پدران الکلی 17 درصد بوده‌اند. کودکانی که هنگام تولد توانایی زندگی را ندارند، از پدران الکلی 6 درصد و از مادران الکلی 45 درصد و نیز کودکانی که فاقد نیروی کافی عقلایی و روحی بوده‌اند، از مادران الکلی 75 درصد و از پدران الکلی نیز 75 درصد بوده است.
3. اثر الکل در اخلاق؛ در شخص الکلی عاطفه خانوادگی و محبت نسبت به زن و فرزند ضعیف می‌شود، به طوری که مکرر دیده شده که پدرانی، فرزندان خود را با دست خود کشته‌اند.«8»
کسی که بداند شراب هم به روحش ضربه می‌زند و هم به جسمش اگر اهل فهم و درک باشد قطعا ترک خواهد کرد.
2: در زمان هایی با ایشان وارد بحث و گفتگو درباره شراب خواری بشوید که سر حال باشد و به حرف های شما دل می‌دهد.
3: اول خوبی‌هایی که دارد بگویید و بعد بگویید چقدر خوب بود که شراب خواری را ترک می‌کردی و اگر این عمل بد در تو نبود مرد بسیار خوب و ارزشمندی بودی همانی می‌شدی که من آرزویش را داشتم
4: از دوستان بسیار نزدیکش بخواهید که او را موعظه کند.
5: دعا کنید و از خداوند بخواهید که به او توانی بدهد که بتواند بر این گناه غلبه کند.
6: او را به یاد مرگ بیندازید و این که در قیامت چگونه می‌خواهد پاسخ این گناه را بدهد.
7: نوشیدنی های مجاز دیگر را به او پیشنهاد بدهید و بگویید این همه نوشیدنی حلال چرا سراغ حرام می‌روی؟
8: عده‌ای می­‌گویند که نوشیدن شراب باعث فعال شدن کلیه و یا شادابی پوست و امثالهم می‌گردد و حال آن‌که واقعیت چیز دیگری است یعنی نه تنها چنین نیست بلکه سبب تحلیل رفتن ارگانیزم بدن شده و بعضاً موجب هلاکت می‌گردد.
9: کسانیکه دائماً در معرض فشارهای عصبی و محیطی قرار دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر گرایش به شراب هستند که اگر فرد راه صحیح مقابله با آن‌ها را نداند امکان دارد برای آرامش مقطعی از شراب استفاده کند و پُر واضح است که تبعات حاصله پس از نوشیدن شراب فشارهای عصبی منفی را دو چندان می‌کند. پس سعی کنید در فضای خانه محلی سرشار از آرامش و عشق برایش فراهم کنید.
10: نگرش غلط، به مسئله شراب: با توجه به تعریف‌هایی که از شراب در طول تاریخ توسط افراد مختلف شده مبنی بر اینکه انسان را از غم رها می‌کند و در مجموع اطلاعات غلط موجب می‌شود که فرد دیدگاه مثبتی نسبت به مصرف شراب پیدا کند. شما به او بگویید که شراب خواری راه رهایی از غم و غصه نیست بلکه ذکر و یاد خدا باعث آرامش دل ها می‌شود.
امید است که با این راه کارهایی که خدمت شما ارائه شد بتوانید شوهرتان را از این گناه حفظ کنید و سعی کنید قسمت های فواید نماز و خطرات بی نمازی و شراب خواری را کپی گرفته و در معرض دید ایشان قرار بدهید.

    
منابع:
1: وَالْمُؤمِنُونَ وَ المُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ اوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُوْنَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ الئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ انَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ «سوره توبه، آیه 71»
2:  «تَأْمُرُهُمْ بِما امَرَ اللَّهُ وَ تَنْهاهُمُ عَمَّا نَهاهُمْ اللَّهُ انْ اطاعُوکَ کُنْتَ قَدْ وَقَیتَهُمْ، وَ انْ عَصَوْکَ کُنْتَ قَدْ قَضَیْتَ ما عَلَیْکَ؛
3: الصلاة عمود الدین ان قبلت قبل ما سواها و ان ردّت ردّ ما سواه«کنج حکمت، ص 122 بحث اساس دین»
4: إِلاَّ أَصْحابَ الْیَمینِ، فی‏ جَنَّاتٍ یَتَساءَلُونَ، عَنِ الْمُجْرِمینَ، ما سَلَکَکُمْ فی‏ سَقَرَ، قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ «سوره مدثر آیات 39 تا 43»
5: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی«سوره طه آیه 124»
6: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون«مائده آیه 90»
7: شارب الخمر کعابد الوثن « تفسیر نمونه، ج‏5، ص: 72»
8: لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 1/100117276)




نویسنده: سجاد(سه شنبه 92/3/14 :: ساعت 7:6 عصر)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ